Vrij van fysieke klachten door verruimd bewustzijn

Vrij van fysieke klachten door verruimd bewustzijn

Tijdens intakegesprekken voor coaching op het gebied van persoonlijke ontwikkeling blijkt er regelmatig sprake te zijn van fysieke klachten: stress, structurele en jarenlange slapeloosheid en oververmoeidheid. Ik geef dan altijd aan dat ik geen arts of slaapspecialist ben, maar dat we samen kunnen onderzoeken naar wat het lichaam vast zet, waardoor er een gespannen of verkrampte staat ontstaat. Heel vaak heeft dit te maken met onvoldoende contact met het lichaam, waardoor voelen in het hier en nu niet vanzelfsprekend is. We streven als mensen naar plezier en vermijden pijn het liefst zo veel mogelijk. Onze persoonlijkheid ontwikkelt allerlei mechanismen om maar zo min mogelijk gevoelens van ongemak, negativiteit en pijn te hoeven ervaren. Hierin slaagt de persoonlijkheid soms zo goed in dat het contact met voelen en emotie helemaal verloren gaat. We geven ons hoofd met haar controlemechanismen dan de teugels in handen. Ik noem dat ook wel dat we ons hoofd als interim manager hebben aangesteld die het voelen en kwetsbaarheid op vakantie heeft gestuurd. Om terug te keren naar de natuurlijke en ontspannen staat, hebben we weer toegang nodig tot onze voelintelligentie en erop te vertrouwen dat ons lichaam waardevolle informatie voor ons heeft voor onze vitaliteit en welzijn. Sterker nog, het lichaam liegt nooit!

Praktijkvoorbeeld

Een tijd geleden heb ik een man gecoacht die last had van paniekaanvallen. Hij wilde dolgraag zijn rijbewijs halen, maar elke keer tijdens het examen raakte hij in paniek. Ook keerden de paniekaanvallen regelmatig terug gedurende de nacht, waardoor hij soms nachten wakker lag. Hij bleek al sinds zijn kinderjaren een slechte slaper te zijn en vond het inmiddels normaal dat hij soms maar een paar uur per nacht sliep. Na het verkennen van zijn persoonlijkheid met zijn controlemechanismen, herkende hij dat zijn hoofd overuren maakte door zijn zorg voor anderen, zijn gerichtheid op het leveren van perfect werk en zijn behoefte aan waardering van anderen. We onderzochten de kenmerken van de natuurlijke staat: jezelf zijn, volledig ontspannen zijn en aandacht aan de onderkant, aandacht naar het lichaam i.p.v. naar het hoofd door nadenken en piekeren. Met een aantal dagelijkse oefeningen lukte het hem om vaker in het hier en nu te zijn en het hielp hem om ’s avonds te ontspannen door te wandelen in plaats van tot laat op de computer bezig te zijn.

Dik pantser

In zijn jeugd was praten over gevoel of emotie niet normaal. “Niet lullen, maar poetsen” en “als je er niet over praat, bestaat het niet”, bleken de tegeltjes aan de muur te zijn geweest in zijn gezin. Daarnaast had zijn moeder veel last van depressies, waardoor hij eigenlijk alleen maar negatieve associaties had gekoppeld aan gevoel. “Als je gevoel en emoties toelaat, kan dit leiden tot depressie en dat nooit”, bleek een conclusie die hij als kind trok. Dit had hem tot nu toe ver gebracht. Hij had een goed stel hersens en was een goede specialist in zijn vakgebied geworden. Als bescherming van zijn kwetsbaarheid had hij een dik pantser van cynisme opgebouwd, waarmee hij bikkelhard kon zijn naar anderen maar het raakte hem niet meer. Door de oververmoeidheid en paniekaanvallen kon hij niet anders dan het zelfonderzoek aan te gaan. 

Belang van taal

Door in te zien dat het ego bij de ander begint op zoek naar erkenning en waardering, kon hij gaan herkennen wat het verschil is als je bij jezelf begint: bij jouw gevoel, jouw behoefte en de impulsen van binnenuit in plaats van buiten naar binnen. Na aanvankelijke moeite om deze gevoelens en behoeften te registreren, had hij geen idee hoe deze gevoelens en behoeften te omschrijven, hij miste letterlijk de taal. Deze taalvaardigheid had hij simpelweg niet ontwikkeld.

Wekenlang heeft hij dagelijks meerdere malen de vraag gesteld: wat voel ik nu? Hoe voel ik me nu? En langzaam maar zeker kwamen er antwoorden. Immers, alles wat aandacht krijgt, groeit. In dit geval groeide het vermogen om zijn gevoelens onder woorden te brengen.

Door zijn inzicht van de hardheid en kilheid die zijn cynisme als effect had op anderen, nam hij zich voor hier radicaal  mee te stoppen. Als hij de neiging op voelde komen, besloot hij die waar te nemen en deze ‘niet te doen’. Het verbaasde hemzelf hoe snel deze cynische laag smolt. Hij begon zich ook te ergeren aan mensen met cynisme om zich heen. Om zichzelf te beschermen, ging hij ergens anders zitten om zich niet teveel te laten beïnvloeden door deze negatieve energie. Hij realiseerde zich dat om zijn grenzen nog duidelijker aan te geven, hij feedback moest gaan geven. Daarmee kwam de volgende ontwikkelvraag: hoe doe ik dat effectief? Hij verzuchtte een paar keer: “Ik word me er steeds bewuster van dat ik bewust ben en dat ik hiermee telkens een keuze heb om het anders te doen.”

En het mooiste was: zijn slapeloosheid verdween, bijna als sneeuw voor de zon en bij het eerstvolgende examen, haalde hij zijn rijbewijs. Met meer ontspanning door een verruimd bewustzijn als medicijn!

Trage vragen:

  • Wat wordt er voor jou mogelijk als je je meerdere malen per dag afvraagt: Wat voel ik nu? Hoe voel ik me nu?
  • Welke tegeltjes hingen bij jou vroeger aan de muur zoals “Niet lullen, maar poetsen” en “Als je er niet over praat, bestaat het niet” aan de muur? Enig idee wat de impact is van deze vroege ‘leefregels’ op je huidige situatie, op je werk, met de mensen om je heen?

Leave a Reply

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Teal en download gratis het ebook Wendbaar organiseren en Power of Presence. Deze e-mail nieuwsbrief komt maximaal twee keer per jaar.

Je inschrijving is gelukt. Je krijgt een e-mail om te bevestigen dat je je hebt ingeschreven. Klik op de link en dan word je doorgestuurd naar de downloadpagina voor je gratis ebooks!